Thursday, February 4, 2010

Petang...


Assalamualaikum w.b.t...

Hari ni dah masuk 4 Februari 2010...dah masuk bulan kedua..
Tak lama lagi aku akan berpraktikal di sekolah. Lokasinya, SMK Seksyen 9, Shah Alam. Tapi, bukan itu yang aku mahu coretkan di sini..

Menjelang hari demi hari sebelum aku tamatkan kursus intensif selama 7 minggu di UPM ini, aku banyak menghabiskan masa aku bersama rakan-rakan. Terutamanya waktu petang...

Aku cuba isi waktu petang aku kini dengan aktiviti bersama rakan-rakan sekuliah atau satu kolej. Caranya?? Ajak mereka jalan-jalan sekitar kawasan UPM, Seri Serdang, atau ke Putrajaya... Minggu lepas, Aishah ajak aku ke Bukit Ekspo. Syaratnya, kami jalan kaki ke sana...walaupun tak berapa jauh dari kolej, tapi berpeluh jugak la nak sampai ke Bukit Ekspo...

Sebenarnya, dah dua tahun aku tak berkunjung ke Bukit Ekspo ni..entah la..mungkin takde perkara menarik perhatian aku nak menjengah ke sini..kali terakhir aku ke Bukit Ekspo sewaktu ada Pesta Konvo UPM dan persembahan nasyid dari kumpulan Far East pada tahun 2007.. Pada perkiraannya, aku masih di semester tiga...sekarang dah semester lapan. Memang dah lama betul aku tak ke sini...

Aku dan Aishah menghayati panorama indah tumbuhan hijau sepanjang jalan menuju ke kawasan rekreasi terkenal di UPM ini...memang seronok.... Memandangkan kami sampai ke Bukit Ekspo telah lewat petang, maka tak lama la kami berada di situ.. Balik dari Bukit Ekspo, singgah di Putra Foodcourt, makan ais krim dengan Aishah. Gelagatnya manja saja dengan aku..macam dulu-dulu.. Tapi rasanya tak puas aku ke Bukit Ekspo bersama Aishah. Mungkin disebabkan waktu singkat, tak sempat nak hayati keindahan tempat tu...

Aku ubati semula kekecewaan tu pada hari Isnin lepas. Lepas pulang dari Alamanda, aku ajak Wanie ke Bukit Ekspo sekali lagi. Alhamdulillah, cuaca petang redup dan nyaman saja.. Kali ni aku bawa bekal, buah-buahan dan sebidang tikar...senang kami nak melepak kat bawah pokok mengadap tasik Bukit Ekspo tu lama-lama.... Angin dari tasik tersebut bertiup lembut... Sambil makan buah kiwi dan oren yang aku beli di Carrefour, kami bersembang pelbagai topik... Wanie seperti biasa, akan bawa kamera ke mana sahaja beliau pergi... Macam-macam gaya kami posing..bergambar sakan... :)

Teringat sewaktu semester lepas, aku ajak Wanie ke Taman Putra Perdana, Putrajaya... Kat situ pun kami berkelah sambil makan buah rambutan yang dipetik dari Ladang Buah UPM.. Kat situ pun kami bergambar sakan sampai waktu senja... Wanie sempat solat maghrib di Masjid Putra... Syahdu rasanya bila berada di dalam dan sekitar kawasan masjid yang tersergam indah itu...

Teringat juga waktu petang Selasa lepas, aku bersembang dengan Noh, adik-adik junior B&K dan Iskandar TESL di kawasan bangku berhampiran taman kaktus KC.. Kami bersembang topik posting di kawasan pedalaman.. Macam-macam cerita dan gelak ketawa yang menyulami perbualan kami... Noh cuba buat gaya Tok Batin andai kata terkena posting ke kawasan orang asli... Nak pecah perut kami asyik ketawa dengan gayanya tu... Semuanya dalam kenangan...

Hmm..kini, tinggal beberapa hari lagi sebelum aku akan check out dari Kolej Canselor dan berpindah ke Shah Alam.. Rindu semua kenangan yang telah berlaku di sekeliling aku... Menggunakan waktu petang dengan sebaiknya adalah matlamat aku dalam tempoh beberapa hari ni... Agar dapat aku kutip segala pengalaman pahit manis bersama rakan-rakan sebelum masing-masing akan membawa haluan ke sekolah nanti...

Miss u all, my friends...

No comments:

Post a Comment