Sunday, October 17, 2010

...dan bunga-bunga itu mula mengering...


Assalamualaikum wbt....

Sangat lama aku tak menulis di ruangan blog ini...terasa berat sekali untuk menulis.... Banyak betul peristiwa yang menguji diri... Juga tanggungjawab aku sebagai pelajar Sarjana kini, lagi membataskan waktu untuk aku rajin menulis di blog ini...setiap hari, ada sahaja bahan bacaan yang perlu dibaca sebelum masuk ke kelas supaya fikiran aku tidak kosong begitu sahaja..dan bahan bacaan utama aku kini sudah semestinya jurnal-jurnal pendidikan berkaitan dengan kaunseling dan kesihatan mental dari American Counseling Association (ACA)...

Kali terakhir aku menulis adalah pada 12 Jun lepas..kemudian, aku menyepikan diri... Hari ni dah masuk 17 Oktober 2010...satu tarikh yang mengingatkan aku pada satu cerita Latin yang cukup popular zaman aku sekolah dulu. Tajuknya, Cuando Seas Mia atau dalam bahasa Melayunya, "Bilakah Aku Akan Memilikimu"...lakonan mantap Sylvia Navarro dan Sergio Basanez...kenapa dengan 17 Oktober? Hmm...sebab tarikh 17 Oktober tu la menjadi jalan cerita menarik antara Paloma dan Diego, untuk mereka bertemu semula di ladang kopi Halapa setelah setahun berpisah... Sungguh menarik, tragis, sedih dan macam-macam lagi....

Kalau Paloma berpisah dengan Diego selama setahun, kisah aku pula dengan Fairuz adalah selama dua tahun.... Ya, dua tahun aku tak berjumpa dia sejak tahun 2008 dulu...akhirnya, dia muncul kembali setelah dua tahun berpisah dan lebih manis aku bertemu dengan dia di hari konvokesyenku 9 Oktober lepas....semuanya macam kisah lagu Tragedi Oktober nyanyian Awie plak...huhu....

Walau apapun, aku bersyukur sangat pada Allah SWT kerana telah mempertemukan semula aku dengan Fairuz..mudah-mudahan, pertemuan kali ini banyak memberi erti buat kami berdua dalam menguruskan hal kehidupan dan perancangan masa depan...InsyaAllah...

Di saat aku menulis ini, sudah dua hari aku demam...dah lama aku tak diuji olah Allah SWT dengan keadaan demam ni....mungkin inilah masa untuk aku muhasabah diri dan bertenang serta berehat dalam bilik asrama ni aje... Kadang-kadang aku merenung semua hadiah pemberian keluarga, anak murid dan rakan-rakan sewaktu konvokesyen lepas...kebanyakan bunga-bunga hidup yang sudah mengering.... Terima kasih kepada semua yang telah memberi hadiah kepadaku.... Aku sangat-sangat hargainya... Terima kasih jua buat anak muridku, Shamil Ashraf dan Assif Shahman yang telah bersusah payah datang dari Shah Alam awal pagi konvokesyenku untuk mengabadikan gambar-gambar kenangan aku di hari konvokesyen lepas....

Ya Allah, di saat ini aku memohon kepadaMu untuk memberikan kekuatan kepada diriku supaya dapat melaksanakan amanahku yang masih berbaki sebagai seorang pelajar untuk tempoh beberapa minggu lagi...Amin Ya Rabb 'alamin...


No comments:

Post a Comment